Ett år av corona och distansarbete





För ungefär ett år sedan, den 11 mars 2020, deklarerade Världshälsoorganisationen det nya coronaviruset som en pandemi. I syfte att minska smittspridningen uppmanades allmänheten att begränsa sina sociala kontakter. Stora sammankomster och evenemang förbjöds. Skolor ställde om till distansundervisning och arbetsgivare ombad sina medarbetare att arbeta hemifrån. Att jobba på distans har blivit en del av vardagen för många under det senaste året, och en undersökning av Kantar Sifo och Tele2 visar att distansarbetet är här för att stanna.

En dramatisk ökning av distansarbete under förra året


Sedan coronapandemins utbrott har företag världen över tvingats hitta nya lösningar och rutiner för att hantera kravet på fysisk distansering. Detta har lett till att allt fler företag bedriver sina verksamheter på distans. I rapporten ”Det hybrida arbetslivet” framgår det distansarbetet ökat med hela 400% inom yrkesgrupper med förutsättningar att jobba på distans. Det är en ökning från 14 till 60% av total arbetad tid under förra året.

Distansarbetet fungerar bra - Men det sociala utbytet blir lidande


En majoritet av distansarbetarna anser att det fungerar bra att arbeta hemifrån, och önskar ha större möjligheter att jobba på distans även när restriktionerna har släppt. Totalt uppger sex av tio att de vill jobba mer på distans än de gjorde innan coronapandemin. I snitt föredrar man att arbeta hemifrån ungefär två dagar i veckan, om de anställda får välja själva.


”Att man önskar ha större möjligheter att jobba på distans efter det att restriktionerna har släppts visar att hybridkontoret är här för att stanna” - säger Karin Svensson, HR-chef på Tele2.


Det som kallas för hybrida arbetssätt eller hybridkontor är ett upplägg där medarbetare fördelar sin tid mellan att arbeta på kontor och på distans. Trots den positiva inställningen till hybridkontoret och distansarbete saknar många att träffa sina kollegor. Det sociala utbytet är en viktig del av vad som får oss att trivas på arbetsplatsen. Därför upplever många att teamkänslan och även arbetsmotivationen har blivit lidande under distansarbetet.



Öka arbetsmotivationen på hemmakontoret


Vi på HandelsConsulting har arbetat på distans under ett år, och har också upplevt svårigheterna med distansarbete. Nedan listar vi våra bästa tips för hur vi jobbar med att öka motivationen och gemenskapen på bolaget;

  • Tydlig kommunikation

Kommunikation är extra viktigt när man arbetar på distans. Under en vanlig arbetsdag på kontoret är det lätt att gå och prata med sina kollegor om det är något man undrar över. På distans blir detta svårare. Var därför extra tydlig i kommunikationen för att förhindra missförstånd, och uppmana dina kollegor till att ta kontakt om de har några funderingar.


  • Regelbundna avstämningsmöten

Det blir lätt ensamt att arbeta på distans. Det är därför viktigt att hålla löpande avstämningar både med teamet och enskilda medarbetare för att peppa och se att arbetet flyter på. Att regelbundet ge positiv feedback leder till bättre arbetsmoral och ökat engagemang hos arbetsgruppen.


  • Upprätthålla relationer

Den sociala dimensionen av arbetet är den som far mest illa av distansen. Försök därför att hitta på roliga aktiviteter tillsammans med dina kollegor, både digitalt och fysiskt i den mån det går. På HandelsConsulting har satsat extra mycket på teambuilding under distansarbetet. Vi har däribland anordnat digitala afterworks, tävlingar och casekvällar, både internt och tillsammans med våra samarbetspartners. Vi har även uppmanat till fysisk aktivitet genom stegtävlingar och nu senast en poängjakt. Nästa vecka kommer vi dessutom att anordna en coronasäker badmintonturnering.


Följ oss på våra sociala medier för att se vad vi hittar på för att öka motivationen och gemenskapen på bolaget trots distansarbete. Du hittar oss på Instagram, Facebook och Linkedin!


johny-goerend-AVIfLS_eP4s-unsplash.jpg

Hur kan vi hjälpa dig?

Tveka inte att kontakta oss oavsett vad det gäller.

HandelsConsulting är Nordens största studentdrivna managementkonsultbolag. Genom kvalificerade konsulttjänster erbjuder vi näringslivet färsk kunskap och kompetens direkt från Handelshögskolan i Göteborg.

Prenumerationsformulär
Kontakta oss

076 - 308 10 13

  • Vit Instagram Ikon
  • Vit Facebook Ikon
  • Vit Edin Ikon

©2020 av HHGS HandelsConsulting AB